"khat" in Tanzania - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van edwincornelissen - WaarBenJij.nu "khat" in Tanzania - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van edwincornelissen - WaarBenJij.nu

"khat" in Tanzania

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg

06 Maart 2006 | Tanzania, Dodoma

Ha mensen, even een reactie op een berichtje van een andere weblogger, Tim Metz!

Hier is 't origineel, het is een coole site;
http://www.oneworld.nl/index.php?page=2_1&logentryId=265&logId=12

Ha Tim, coole welog!

Ik werk sinds een half jaar in de buurt Arusha, 't Noorden van Tanzania en ben er sinds kort achter gekomen dat Miraa hier ook nogal veel gebruikt word. Ik kende Khat al langer, maar had in Arusha nooit iemand iets zien kauwen of er ook maar iets ove gehoord. Wel veel over het roken "Bhangi", alias wiet. Pas toen ik overdag in een kroegje in het dorp waarin ik nu voor een NGO werk dook, zag ik een paar gasten blaadjes en steeltjes kauwen. Helemaal verbaasd, want ik wist wel dat er in Ethiopie, Somalie, Yemen etc veel gebruikt werd. Toen ik om info vroeg bleek het Miraa te zijn, inderdaad Khat dus. In Tanzania is t verboden, maar nu ik er op let zijn er redelijk veel locale jeugd die het gebruiken. De beste Miraa word volgens hun inderdad verbouwd in "Meru" Kenia. Helaas zorgt t kauwen ook hier voor problemen, aangezien de meeste het niet relatief onschuldig af en toe gebruiken, maar de hele dag doorkauwen.
Na de "rush" aan het eind van de dag zijn de gebruikers, chagerijnig, snel geirriteerd, en vooral ook blut, want het is een kostbaar goedje. Veel gebruikers zijn ook werkloos, en intensief gebruik op lange termijn maakt ze lusteloos, geen zin om werk te zoeken, geen doel in hun leven, impotent etc.
Kortom, een vicieuze cirkel waarvan families en t land de dupe van zijn. Daarnaast kost het verbouwen van "khat" veel water, en bijvoorbeeld Yemen, waar het ook op grote schaal wordt verbouwd, is dat nogal zwaar zonde, wegens het weinig beschikbare water. Iemand vertelde me laatst nog dat de werkzame stof in "khat" gerelateerd is aan cocaine. Als iemand een manier zou verzinnen om de stof uit de bladeren te isoleren en als nog sterkere variant op de markt zou brengen, zou helemaal de pleuris uitbreken kan ik me zo voorstellen. Jammer dat een relatief onschuldige plant op grote schaal onverstandig misbruikt word en zoveel ellende veroorzaakr.

Als je van plan bent om Arusha (slechts 5 uur van Nairobi)te bezoeken, Karibu! (Wees welkom) stuur me n mailtje, of laat je contactdetails achter op mn website: www.edwincornelissen.waarbenjij.nu

  • 06 Maart 2006 - 15:12

    Alain Bos:

    Ha die Ed !

    Kort maar krachtig bericht dit keer.

    grtjs

  • 11 Maart 2006 - 20:59

    Tim Metz:

    Hoi Edwin,

    Bedankt voor je leuke en interessante reactie. Het is inderdaad een ingewikkelde situatie rondom miraa, maar daarom wel een goed onderwerp voor in mijn film. De weblog op oneworld is namelijk niet mijn echte project (misschien had je dat al gezien), het gaat eigenlijk om www.insideafrica.tv

    Weet nog even niet of ik in de buurt van Arusha ga komen maar ik houd het zeker in mijn achterhoofd, zou leuk zijn om elkaar even te ontmoeten.

    Heb nu even weinig tijd maar zal binnenkort jouw site ook even wat aandachtiger doorlezen om te kijken wat jij precies aan het doen bent.

    Groetjes,
    Tim

  • 14 Maart 2006 - 22:12

    Lotje:

    hoi honeyhitter Edwin! hoe staat het leven in Tanzania nu je er vrijwillig bent? Ik geloof dat ik bijna je richting uitkom, zal het nog gaan gebeuren?;)En ik hoop je daar dan natuurlijk te zien in je natuurlijke habitat, en alle andere wilde dieren!!!!Tot snel....groetjes van Lotje terpstra

  • 16 Maart 2006 - 10:45

    Linda:

    Hoi Ed!

    Jammer dat ik je laatst maar zo kort kon spreken omdat ik zo snel alweer weg moest. Alles verder oke? Heb je alweer stroom en hoe gaat het met de regen? Hier is het nog steeds winter, maar niet lang meer denk ik.....en ik zit weer (!!) in een verhuizing. We hebben nu wel een mooi, groot huis met grote tuin :)))

    Mooie foto's trouwens!

    X Linda

  • 17 Maart 2006 - 12:42

    Jeroen Korte:

    Zwollywood is de basis van alles
    Edwin ik ben een tijdje geleden verhuist. Kom je binnenkort naar de housewarmingparty?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 136845

Voorgaande reizen:

04 September 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: