Dar Es Salaam - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van edwincornelissen - WaarBenJij.nu Dar Es Salaam - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van edwincornelissen - WaarBenJij.nu

Dar Es Salaam

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg

14 April 2006 | Tanzania, Dar es Salaam

Na bijna een week Zanzibar, zijn mijn ouders en ik naar Dar Es Salaam gevlogen omdat ze daarvandaan terug naar Nederland vliegen. Eenmaal in Dar aangekomen blijkt het hostel “Jambo Inn” wegens een hufterige manager en gebrek aan handdoeken niet te voldoen, dus gaan we logeren om de hoek, bij de Econolodge. Niet dat dat veel beter is met overal lelijke kunstbloemen en een steriele ziekenhuissfeer maargoed..

S’avonds na een stukje lopen met mijn ouders, lekker geeten en daarna met een geflipte Nieuwzeelandse en een Griekse spierbundel onder een donker afdakje in een obscure straat een biertje gedronken en daarna maar naar t hotel. In Dar was het misschien nog wel heter dan op Zanzibar, de hele nacht in een dampend hete muffe kamer onder een ratelende propellor geslapen. Het ontbijt was overvloedig, maarliefst twee getoaste witbroodjes en een kuipje boter, een banaantje en koffie.

Pa & Ma zouden die middag op het vliegtuig stappen, en in de avond zou Tom (vrijwilliger uit NY die ik ken uit Arusha) komen, zodat we samen t weekend in Dar zouden doorbrengen, voordat hij de boot naar Zanzibar zou pakken. Vlakbij de Econolodge, naast de Jambo Inn was de Safari lodge, (jaja Lars, details he!!!!) dus daar maar snel een kamer geboekt en de baggage opgeslagen, omdat Tom en ik dus nog een paar nachten zouden blijven.

De volgende dag het centrum wat meer verkend, nog een bekende uit Dar bij t internetcafe tegengekomen, langs mooie groene lanen gelopen, een nieuwe bril besteld bij de locale opticien, door de locale markt gelopen, om uiteindelijk bij de visafslag te belanden. Wat een taferelen, als er een vissersbootje binnevoer, klommen er in zo’n klein schuitje wel 4 politiemannen aan dek, om vervolgens met hun wapenstokken op de grijpgrage menigte in te slaan, die stiekum een visje wilde bemachtigen. Bizar! Via de “boulevard” en een bezoekje Anglicaanse kerk teruggelopen, en als laatste ergens nog een pizza, zowaar met –prijs de heer- oesterzwammen gegeten. Toen was het tijd voor mijn ouders om hun spullen te pakken, want de taxichauffeur die ons de dag ervoor van t vliegveld naar de stad had gebracht zou mijn ouders bij de Jambo Inn komen ophalen. Mijn vader stond er ruim een kwartier voor afgesproken tijd, en zelfs nog 10 minuten daarna, maar de chauffeur was niet komen opdagen, tja en het vliegtuig wacht ook niet, dus hadden ze snel een andere taxi geregeld.

Precies 5 minuten nadat ik ze had uitgezwaaid arriveerde Tom, die met iemand meegereden was vanuit Arusha. Toen we de parkeerplaats bij de Safari Inn opliepen, stond daar opeens de chauffeur die mijn ouders had moeten wegbrengen! Die was boos omdat wij zogenaamd niet bij Jambo Inn meer sliepen, dus wij ons niet aan de afspraak gehouden hadden, en van de eigenaar gehoord had dat we bij Safari Inn sliepen...Na 10 x uitleggen dat mijn vader keurig ruim op tijd hem daar had opgewacht beweerde hij nog steeds dat hij er niet stond anders had ie m wel gezien. Na veel gebakkelei en gezeik toch maar wat geld voor benzine gegeven maar ja..en zo is het altijd wat..Tom had echter geen idée waarin ie nou weer beland was, een mooie binnenkomer.

De komende dagen hebben Tom en ik nog meer van het centrum gezien, en zijn we ook meerdere keren naar het schiereiland ten noorden van het centrum geweest, waar we zowaar een hele foute en verschrikkelijke Bollywood film gezien hebben, langs een kunstmarkt met de typische Tinga-Tinga schilderkunst gezien hebben, lekker ethiopisch gegeten en weet ik veel wat meer…o ja mijn bril opgehaald en zo voort..Het verhaal wordt erg lang!!..Afijn na 2 leuke dagen, ging Tom Zondagmiddag op de boot naar Zanzibar, en heb ik nog kennisgemaakt en gegeten en gekletst met Tara een Amerikaanse vrijwilliger van het Global Service Corps, die in Arusha werkt. Maandagochtend met de bus “Scandinavian” terug naar Arusha..een hele mooie rit door en langs gebergten, sisal-plantages, oases en baobabbosjes (galgje-woord) van ongeveer 9 uur….wat uiteindelijk langer werd omdat de bus 40 km van Arusha pech kreeg…en het werd net donker…
Gelukkig zijn mijn ritselpraktijken hier in Tanzania alleen maar beter geworden, dus ik had alweer een lift geregeld van twee passagiers die door hun safaricompany opgehaald werden. Uiteindelijk terug in Arusha met hun in de VIA-VIA beland, waar ik tot laat in de nacht ben gebleven en er door een paar mensen, inclusief ondergetekende een flink feestje gebouwd werd tot op het op de tafels dansen toe..Een mooie afsluiter van mijn vakantie….

  • 19 April 2006 - 16:33

    Lotje:

    Edwin,
    ik ben over twee weken in Dodoma, en wil de honeyhitter wel een keer zien.
    wil je afspreken?!
    groeten uit Wageningen en bedankt voor verhalen en foto's, zijn goede voorbereiding ;)
    daag, tot snel hoop ik xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dar es Salaam

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 136853

Voorgaande reizen:

04 September 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: