We gaan Meru doen - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van edwincornelissen - WaarBenJij.nu We gaan Meru doen - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van edwincornelissen - WaarBenJij.nu

We gaan Meru doen

Door: Edwin

19 Mei 2006 | Tanzania, Dodoma

Vorig weekend was weer eens flink gevuld met uitjes, maar dan de niet eetbare variant. Vrijdagavond zijn de we (de drie vrijwilligers uit Ngaramtoni: Maggie, Tore en ik gaan eten bij Tim & Pamela. Tim is de andere vrijwilliger die bij OSOTWA werkt. Hi is echter lange termijn (2 jaar, via het Nieuw Zeelandse VSA, vergelijkbaar met de nederlandse VSO). Dat betekent dat hij niet bij een gastfamilie woont maar een klein huisje op zichzelf, een landrover tot zn beschikking heeft om de projecten te bezoeken, en een kleine toelage heeft. Niet gek dus. Hij woont buiten Ngaramtoni met zn vriendin Pamela, in het dorpje Olkokola op een heuvel boven Ngaramtoni. Het is toch wel drie kwartier lopen dus ik pakte mijn oude gewoonte van het liften maar weer op, en binnen 5 minuten zaten we in een busje met muzikanten en een soundsystem die ons een heel eind de heuvel opbrachten. Er was superlekker gekookt, en het koude bier smaakte toch ook wel erg lekker. Tim werkt voor OSOTWA aan diverse bosbeheer projecten en culturele tourism initiatieven, en heeft veel contacten met diverse bosbouw en bosbeheer organisaties, GPS informatie over het gebied, gedetailleerde kaarten etc. Vorige week hadden we nog nieuwe GPS informatie verzameld en potentiele plekken voor nieuwe projecten verzameld. Nu blijkt dat de TANAPA (Tanzania National Parks Authorities) een route aan de Noordkant van Meru wil heropenen, op aandringen van OSOTWA. Iedereen die nu Mount Meru beklimt gaat via de Westkant, en moet dus diverse parkfees betalen, en de dorpen daar nogal flink profiteren. OSOTWA wil dat nu ook deze kant van de berg kan profiteren, en dus gaat de route open! We gaan proberen als n soort van trial met lokaal bekende gidsen begin Juni deze nieuwe/oude route te lopen. Supercool Dus, en heb er veel zin in.
Rond middernacht bracht Tim ons in het pikkedonker, vliegend over de kuilen en hobbels weer terug naar Ngaramtoni. Die gast z'n rijstijl is ongelovelijk, hij zou een goeie dala-dala chauffeur zijn. Mezelf weer onder mn klamboe (muskietennet) geinstalleerd want morgen weer een trip naar Monduli.

• 27 Mei 2006 - 13:19

Eric:

JAAAHAAA, eerst zeggen dat je over iets niet eetbaars gaat praten en dan toch over eten beginnen! Typisch hoor Edwin, nog niks veranderd!
    (maar dat is wel mooi hoor)

• 29 Mei 2006 - 18:27

Pa En Ma:

Interessant Ed,

• 29 Mei 2006 - 18:49

Pa En Ma:

wij hopen dat je nieuwe paden weet te banen.
    groet pa en ma

• 07 Juni 2006 - 19:47

Tiny V.d. Broeke:

Mooi geregeld die auto en eigen hutje. Jij ziet trouwens ook veel.Groeten Tiny v.d. Broeke