Veemarkt in Monduli - Reisverslag uit Monduli, Tanzania van edwincornelissen - WaarBenJij.nu Veemarkt in Monduli - Reisverslag uit Monduli, Tanzania van edwincornelissen - WaarBenJij.nu

Veemarkt in Monduli

Door: Edwin

20 Mei 2006 | Tanzania, Monduli

Zaterdag met een aantal dames van het Amerikaanse Global Service Corps (GSC)en Gary, de eigenaar van Langanoo, een ethiopisch restaurant, en David een Masaai, vriend van hem naar Monduli gegaan. Monduli ligt Westelijk van Arusha, midden in Masaai Land" en heeft zaterdags een grote markt en veemarkt. Na een stoffige rit (al 5 dagen geen regen), waarbij we nog en lift hadden gegeven aan naar zure melk geurende Masaai, kwamen aan op de markt.
Overal fel gekleurde Masaai, vrouwen met van alles en nog wat dragend op hun hoofd en overal wordt eten, zeep spiegeltjes en kraaltjes verkocht. Om over koeien en geiten maar te zwijgen, maar die staan dan ook ergens anders te koop. Van E-bay hebben ze hier nog niet gehoord. Internet ook niet, en computers zijn eigelijk ook niet aanwezig. Hetzelfde geldt voor reguliere stroomtoevoer. Afijn waar had ik het over.

De markt dus. Overal hingen vers geslachte geiten die gevild, of anderzins bewerkt werden. Zo werd een reeds afgehakt en gegrild en zwartgeblakerd geitenhoofd vakkundig in tweeen gespleten door middel van een groot hakmes. Verder werden er aan de lopende band geitjes geslacht, en ondanks dat ik de vegetarier was, was ik ook de enige die eens ging kijken hoe dat allemaal ging. Keel doorsnijden en doodbloeden. Het bloed wordt ogevangen want daar leven de Masaai van.

Het dieet van een echte Masaai bestaat uit vlees, bloed en melk. Het zijn pastoralisten die met hun vee rondtrekken dus tijd om groentetuintjes aan te leggen is er niet, dus groen spul staat niet op het menu. Het bloed wordt meestal met melk in een kalebas gemixt tot een overheerlijke blood & milk shake. Soms tappen ze ook d.m.v. een gaatje in een slagader van een koe vers bloed af wat ze ter plekke opdrinken. Ze smeren het gat weer dicht met een mengsel van hout-as en gedroogde koeievlaai, en dat schijnt goed te werken, want de koe leeft vrolijk door.Tot zover een informatief intermezzo.

Op de markt werden verder nog oliebollen verkocht, en dat terwijl het niet eens nieuw-jaar is, shuka's (van die rode/paarse Masaai kleden) en nog meer troep.

Daarna met de auto een heel stuk verder gereden tot aan de rand van een heuvel waar we een heel mooi uitzicht op de rift vallei hadden. Dat was op de plek waar anti-stropers hun kamp hadden opgeslagen. Een paar maanden geleden was er nog eentje door stropers neergeschoten. Eenmaal thuis vertelde Barbara die toevallig ook in Monduli was me, dat er dat weekend stropers waren gepakt met 5 luipaardvellen...

Eenmaal terug in Arusha naar restaurant Stiggies gelopen en daar met weer ander vrijwillgers van "Mondo Challenge" gegeten.
Mijn twee dorpsgenoten Tore en Maggie waren er ook, en uiteindelijk waren we in een flinke poolwedstrijd verwikkeld waarvan in de uitkomst achterwege laat.

Het bier smaakte goed, en de klok tikte voort. In Arusha bij Joanne geslapen en na en erg kort nachtje sochtends vroeg om 0700 naar het centrum van Arusha. Daar stond namelijk en hele kudde Amerikanen op me te wachten. Maar daarover meer in het volgende bericht...

• 28 Mei 2006 - 14:26

Rina:

Hoi Ed

Hoelang blijf je nog in verweggistan?
    Hier alles kits alleen we langzamerhand kieuwen van de regen.
    Hoe Hollands is dit berichtje, een echte hollandse moppersmurf over het weer maar ik dacht kom laat Ed maar weer eens aan iets Hollands wennen.
    De nieuwe haringvangst is ook al uitgesteld, de haringen zijn nog te mager door de kou en wachten op je komst naar Nederland.
    Mijn vakantie komt er ook
    Tot ziens of schrijfs!

• 28 Mei 2006 - 17:36

Alain Bos:

Prettig te horen dat het je goed gaat !
    Hier thuis is het WK begonnen. ORANJE RULEZ !!

Maarja gelukkig wordt jou dat bespaard... bier zuipen, dronken worden juichen met van Basten ! Tja wat een lol.
    1-0 van Kameroen gewonnen... mager spel al zeg ik het zelf, volgens mij halen we de 1e ronde niet eens.

Hé piepel de groeten + liefs

Alain

• 29 Mei 2006 - 18:22

Pa En Ma:

Leuk dit verhaal Ed, Weer iets nieuws gezien. Het blijft zo interessant. Doe ook de groeten aan David van ons.

• 14 Juni 2006 - 18:34

T.v.d.Broeke:

Edwin, over kraaltjes gesproken. Wil jij voor mij een kralenarmband meenemen die gelijk is als degene die je nu draagt. Alleen de kleuren moeten overwegend rood en/of oranje zijn.
    Bedankt. Verder wederom een goed verhaal en schitterende foto's.