De Fundi - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van edwincornelissen - WaarBenJij.nu De Fundi - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van edwincornelissen - WaarBenJij.nu

De Fundi

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg

13 Juni 2006 | Tanzania, Dodoma

Jawel het is weer tijd voor een educatieve les over het leven in Oost Afrika. Vandaag behandelen we de "fundi". De fundi is geen lokaal afrikaans diertje, maar wel een essentieel onderdeel van het Oost-Afrikaanse eco-systeem, welke Kenia, Uganda en Tanzania beslaat. Maar wat is nu toch die fundi? Wel...het is een klusjesman in de breedste zin van het woord. Zo is een timmerman een fundi, een computerreparateur ook, een loodgieter, een dakdekker ja en zelfs een fietsenmaker...en daar gaan we het nu net over hebben.

Zo ben ik dus nog steeds in het bezit van een mooie nederlandse Batavus mountainbike, belangeloos ter beschikking gesteld door Jannes, de man van Annet. Die fiets heeft nogal te lijen hier met de zandwegen vol kuilen en gaten, stenen en geulen, gevuld met 20 cm dikke stoflagen waar ik doorheen moet ploegen, om van de modderpoelen en het onstuimige verkeer maar te zwijgen.

Kortom lekke band is troef, en inmiddels heb ik ook al een spaak of 10 versleten, een ketting, een binnenband, en talloze malen is mijn trapas losgetrild...

Vanwege het regenseizoen heb ik afgelopen maanden mijn fiets niet aangeraakt omdat het absoluut onmogelijk is om in de modderstromen ook maar enige voorwaartse beweging te maken. Maar het regenseizoen is bijna over, met hier en daar een buitje. Dus het was tijd om mijn fiets weer op te knappen. 3 gebroken spaken, lekke band en een stoffige ketting. Veel te druk, dus tijd voor een fundi.

Ik gaf mijn fiets aan Olais, een van de tourguides die de fiets voor een mooi zakcentje naar de fundi kon brengen, en ondertussen oppassen dat de fiets niet per ongeluk kwijtraakt. Dat gebeurt natuurlijk nogal eens als je em ergens achterlaat.

Na een uurtje belde ie me op met de mededeling dat de fiets bijna klaar was maar dat de fundi toch wel eigelijk adviseerde een "gear-disc" te plaatsen om gebroken spaken te voorkomen. Juist ja. Een gear disc, en wat mag dat dan wel wezen? Ondergetekende en mijn hooggeacht lezerspubliek komt uit Nederland, fietsland bij uitstek. Gear disc..nooit van gehoord..maar ja als t niet duur is laat die beste man de gear disc plaatsen...hij is tenslotte de fundi. Zo gezegd zo gedaan.
Na nog es n uur kwam Olais met mijn fiets.

Eens even kijken wat die fundi ervan gebakken heeft. Bij nadere inspectie een groot misbaksel...

De vervangen spaken waren te groot voor het wiel, dus had ie er maar wokkels in gedraaid zodat ze wel passen..maar echt functioneel niet dus....

Mijn achterwiel zat er scheef in en liep nogal zwaar aan...

Om de zadelstang hing een rond stuk plastic, wat de geardisc bleek te zijn, welke onderweg naar huis (1 km) al was afgebroken, en waarmee Olais het zadel vesierd had i.p.v. ergens in mijn gears te discen.

Mijn ketting was ook niet schoongemaakt en geolied...

Tsjeeeeeee wat een prutsfundi. En die geardisc kostte maarliefst omgerekend 1 Euro, wat natuurlijk niks is, maar voor veel mensen hier een dagloon...Lokaal dus nogal erg duur.

Olais maar teruggestuurd, en na 15 min terug. Het wiel zat zowaar recht, de spaken..tja niks aan te doen..geardisc ja nee daar wilde de fundi geen geld voor teruggeven. Ben later nog trammelant gaan maken, en vertelde hem in Swahili dat zijn geardisc "taka-taka" was. Oftewel rotzooi, troep, afval...Als afvalmanager kende ik dat woord dan weer, erg handig. Ik eiste dat ie mn ketting ging schoonmaken en olieen, omdat ie dat verzaakt had, en daar wilde ie nog geld voor hebben ook. Klantvriendelijkheid kennen ze hier niet, maar ik heb kunnen afdwingen dat ie dat gratis deed, onder veel gezucht en gemok. Tss.

Naar Arusha gefietst (ongeveer 15 km heuvel op, heuvel af...en ketting eraf ketting erop. Die klote gear disc had dus de afstelling van mn versnelling danig in de war gebracht dat ze de ketting er af vloog als ik m in de 7de versnelling zette. Maar verder ok. Dacht ik. Eind van de dag...band leeg! De fiets terugbrengen naar die fundi had geen zin, want het was toch een prutser, dus da's verspilde tijd en moeite.
De lekke band bleek dus te komen doordat ie de band niet goed had geplakt...klote fundi... Nu hebben ze hier geen samson of hema plaksetjes, ze gebruiken hier een ouwe binnenband en een pas om de boel op te schuren en te plakken. Dat werkt normaal prima, tenzij je een onzorgvuldige prutser bent mijnheer de fundi. Wel...

Dat was weer een verhaal over een fundi.
Mijn band is nu goed overigens..versnelling mwoah...Welnu..Zo weer een frustratie geuit en een lesje geleerd...Volgend verhaal volgt snel. Er is veel gebeurd, dus veel te vertellen...

  • 13 Juni 2006 - 10:07

    Lars:

    Bij de volgende inzamelingsactie voor Afrika stuur ik een samson doosje mee... Een soort ontwikkelingshulp als ik het zo begrijp ;)

    maaruh.. zie je daar eigelijk veel bakfietsen? ik kan me een ouwe foto herinneren waar mensen meer spul op de bagagedrager hebben dan in menig achterbak past.

  • 14 Juni 2006 - 18:47

    Tiny V.d. Broeke:

    Arme jij, maar geen groter vermaak dan leedvermaak. Gieren van de lach, maar dan in de juiste versnelling, die geen fietsversnelling is.
    Zie weer uit naar je volgend avontuur.
    Tiny

  • 16 Juni 2006 - 17:37

    Pa En Ma:

    Tja, je hebt zo wat an je fiets hangen niet waar? Doet mij toch een beetje denken aan de fietsaankoop in Paramaribo.
    En maar vertrouwen houden, het komt allemaal goed meneer !!!!

  • 21 Juni 2006 - 10:41

    Fundi_Expert:

    Kijk nu op www.Fundi.nl !!voor de beste fundi's over de hele wereld !!

  • 23 Juni 2006 - 14:40

    Lars:

    het bericht hierboven is reclame en slaat nergens op! doe geen moeite om naar de link te gaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 136862

Voorgaande reizen:

04 September 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: